söndag 7 september 2008

Märklig företeelse

Vi har blivit vana vid en märklig företeelse, för när jag härom dagen inte såg på TV utan endast hörde ljudet så började jag fundera. Hur absurt är det inte med applåder och skratt i TV-komedier? Vad är detta fenomen egentligen!? Jag vet att en del komediserier har publik då de spelar in, men där är ju inget som lämnas åt slumpen inte. Publiken visas skyltar så de vet när de ska skratta och när de ska applådera. Det står på allvar någon vid sidan av/framför och: "Nu börjar det bli lite roligt, nu tar vi lite skratt. Ha, där kom la grand finale, då tar vi lite applåder också." En del serier har ingen publik utan får skratt och applåder pålagt efteråt. Varför? Blir serien roligare? Nog för att skratt smittar men när jag så lyssnade på TV-komedin så hörde jag mest lite fnissningar, sporadiska skratt som blev följt av några asgarv och applåder för att sedan bli lite fnissningar igen. Sen började det om från början... Inte så värst smittsamt. Men det är väl tur att det endast är humor som förstärks och inte tragedi. Tänk hur det skulle låta, en hel publik som gråter, bölar, snyter och oj-ar sig. En ännu hemskare tanke är om dem börjar med detta även på film. Huga!

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tycker att det var roligt på "Big Brother" när de la in sådana där skratt och OOOOJ-ljud och sånt på allt folk sa.... :-)))