lördag 26 december 2009

Rationalisering, sortering och utrangering pågår!

Ut med det gamla, in med det nya! Är det inte så vi brukar säga? Just nu håller jag på att gå igenom mitt hem, främst köket, och planerar vad som ska bli nästa inköp/komplettering och vad som behöver kasseras. Genom åren har jag fått, ärvt och köpt en hel del som bara står i skåpen. Det är inte nödvändigtvis så att det är det gamla som ska ut, då mycket av det som står är sådant som jag borde använda och njuta av, som mina silverbestick till exempel. Sedan jag var liten har jag på min födelsedag och/eller julafton fått ett bestick i serien Olga. Nu ligger de i sina lindor och gör ingen nytta. Dessa är något som jag kan ta fram och även kan sätta upp på önskelistan framöver för att komplettera. Jag önskar mig smörgåsgafflar och knivar och smörknivar.
Gratängformar och skålar är ett annat dilemma. Jag har aldrig den storlek jag behöver. Problemet med gratängformar är att jag gärna vill kunna få plats med två bredvid varandra i ugnen då jag lagar mat (tex ugnsrostad potatis i den ena, helstekt entrecôte i den andra). De får alltså inte vara för breda. Å andra sidan vill jag kunna göra en stor härlig moussaka som räcker till många i en stor form. På Granit såg jag häromsistens några snygga, smarta med lock så man kan stapla i kylskåpet. Såna lösningar gillar jag. Samma sak gäller fat. Jag vill gärna ha fat som jag kan använda till flera ändamål; äta på, servera kakor till kaffet, underfat till soppskålen, desserttallrik... Du förstår konceptet. Även här är det dock alltid så att jag har antingen för små eller för stora. Och ibland är de helt enkelt för få...
Som ni såg i mitt senaste inlägg så har jag utrangerat 3 gamla maskiner och köpt 1 ny. Jag fortsätter så min sortering och utrangering i köket. Det må vara hänt att det är ärvt, mottagen present eller köpt av mig. Hädan efter ska jag försöka tänka rationellt och köpa endast sånt jag verkligen behöver och kommer ha nytta av. Ett nyårslöfte att förverkliga kanske?
Bild: Matsilver och Granit

Inga kommentarer: