måndag 13 april 2009

Jag - en missbrukare?!

Missbrukar du dig själv? Om du kan nicka igenkännande till flera av nedan utsagor så är det tecken på missbruk.
  • Du har höga förväntningar på hur ditt liv ska se ut (hus, barn, man, arbete, motion, vänner och så vidare).
  • Du har svårt att slappna av och släppa kontrollen.
  • Du håller problemen för dig själv.
  • Du är sällan nöjd med dig själv.
  • Du är sällan riktigt glad.
  • Du kan inte glömma när du gör ett misstag.
  • Du har svårt att erkänna att du har fel.
  • Du har mycket svårt att vara sämre än andra.
  • Du vill antingen göra saker perfekt - eller inte alls.
  • Du kräver att andra är perfekta.
  • Du har svårt att be om hjälp, eftersom det betyder svaghet.
  • Du ser andras fel och kan inte låta bli att att anmärka på dem.
  • Du är uppmärksam på andras förväntningar på dig.
  • Du tycker det är pinsamt att göra fel inför andra.
  • Du är bra på att pressa dig själv.
  • Du har en tendens att stressa, men tar det inte så allvarligt.

Källa: iForm/professor Gordon Flett, York University

Ta dig ur ditt (själv)missbruk.

  • Inse att du först måste välja bort innan du kan välja till.
  • Prioritera vad som är viktigast att lägga ner din tid på.
  • Värdesätt dina prioriteringar: På en skala från 0-10, vad ger det mig att jag sticker iväg och köper rätt sorts strumpbyxor till festen? Vad ger det mig ifall jag istället väljer att umgås med barnen eller kommer vidare med ett projekt på jobbet?
  • Lyssna till kroppen. Den märker när den missbrukas.
  • Sluta göra alla de saker du enbart gör för att andra förväntar sig det.
  • Undvik alla tankar som börjar med, "Jag ska bara".
  • Få hjälp hos en psykolog.

Källa: iForm/psykolog Zenna Allesø, psykolog Maria B. Svejstrup & psykolog Trine Winther

3 kommentarer:

Fia sa...

Som direktrapport från en bil som tuffar på genom Sverige i natten så bidrar jag med lite motivation som min bror skickade till mig för några dagar sedan

http://www.youtube.com/watch?v=gqantZJ6WwM

Sus sa...

Ja du vad ska jag säga?!
Många nickar blev det...

Beatrice sa...

Fia: Nu fick du mig att gråta... men det sätter helt klart lite perspektiv på tillvaron. Som sagt, man får inte glömma att man är priviligierad - trots allt!

Sus: Har du fått nackspärr än? ;-)