måndag 4 augusti 2008

Teknikens under, eller?

Idag ringde jag Telia. Jag ville ha en epostadress till. Något så enkelt. Jag ringer. Får några val. Hm... ska jag välja support eller kundtjänstfrågor om beställning/ändring av tjänster? Jag väljer support. Nu får jag fler val, bland annat internet och bredband eller datakommunikation. Datakommunikation? Det borde kanske vara epost!? Ja ja, jag trycker datakommunikation. Får att välja på driftinformation och felanmälan, endast. Äsch, det var fel. Nu vill jag tillbaka. Men vart tog "jag-vill-tillbaka-till-början-valet" vägen? Nä, jag kan bara trycka stjärna för att höra meddelandet igen. Jag blir tvungen att lägga på och ringa igen. Den här gången väljer jag kundtjänstfrågor istället. Får samma val denna gång om internet och datakommunikation bland annat. Jahapp. Jag väljer väl datakommunikation igen då. Ombedes att trycka in mitt organisationsnummer. Ok, slår in och... får ett val till! Nu får jag välja på anslutning till internet eller kortterminal, fast datakommunikation såsom kommunikation mellan två fasta kommunikationer... bla bla bla... Grrr! Väljer datakommunikation, igen! Ha, äntligen ton. "Du är placerad i vår kö och vi tar strax emot ditt samtal." Suck! Sitter och väntar, (o)tålmodigt. Så händer det! Jag kommer fram! "Ny epostadress säger du." "Ja, det kan jag ordna." "Kan jag få ditt organisationsnummer?" Men för bövelen, det har jag ju redan lämnat!!!!!!!! Nåväl, hon får organisationsnumret på nytt och hjälper mig med mina önskemål. När jag lägger på har frustrationen lagt sig något, men att något så enkelt kan bli så krångligt är för mig obegripligt. Telia, ta bort denna valtelefon (eller vad det nu kallas) det är ett otyg utan dess like! O-valtelefon, det är vad det är!

Fredrik Lindström har erfarit något liknande, men då med en "tjänst" som SJ har. Ladda ner hela berättelsen från: www.sr.se/sommar.

Inga kommentarer: