söndag 3 maj 2009

Dunkelt minne

Nattetid snurrar tankarna och det är då jag kan diktera hela brev med de mest fantastiska ord och innehåll. Jag skriver nattliga memoarer som jag önskade att jag kunde memorera. På något vis är det när jag släckt lampan och lagt mig tillrätta som orden kommer till mig. Diskussionerna går heta, argumenten haglar, retoriken är verkligen övertygande och dramaturgin utsökt. Om jag ändå hade en diktafon kopplad till hjärnan som kunde bevara och komma ihåg mina nattliga berättelser. På morgonen är nämligen orden bortglömda. Fragment ligger kvar men är som drömmen om morgonen svår att gripa tag i och minnas. I en röd inbunden anteckningsbok samlar jag en del av mina tankar, idéer, uppsnappade råd, härliga meningar, ord, ordspråk, citat och annat som berör mig. Min fina lilla röda bok gör att jag kan trä upp en del av mina berättelser på tråd och skapa otaliga halsband efter behag. Mitt enda aber är att hjärndiktafon hade varit mer kreativt för processen, då jag sluppit lämna mitt horisontala läge, tända lampan, skriva ned ord för ord det som bildats så ljuvligt i virvlande tankegångar för att efteråt försöka ta vid där jag sist slutade... Nej, vore jag professionell skribent hade nattskift varit min enda chans i livet.

3 kommentarer:

Sus sa...

Om du hittar en sån diktafon så säg till, jag är precis som du där, ligger på nätterna med BRILJANTA idéer och formuleringar!
Men på morgonen, puts väck!

Suck

www.evaswedenmark.blogspot.se sa...

När jag vet att jag ska skriva något särskilt eller lämna en artikel så funderar jag lite på det innan jag somnar,matar liksom in ämnet i hjärnan. Sen arbetas det i hjärnkontoret på natten under sömnen och om jag sätter mig vid macen direkt när jag vaknar så trillar orden ofta fram och det är lätt att skriva. Men alla är vi ju olika! Jag tänker klarast på morgonen.

Beatrice sa...

Sus - Så mycket att uppfinna... hur ska jag få tiden att räcka till!? =P

Eva - Jag önskar verkligen att jag kunde vakna tidigt på morgonen, kliva upp, vara pigg och få ostörd tid. Jag gillar verkligen morgonen, men som livet ter sig just nu är varje minut sömn av godo. =) Jag är nog kreativ på morgonen med, men då sitter jag redan vid blocket eller datorn redo att föreviga mina tankar. Det upplevs kanske bara som om de goda idéerna kommer till mig på natten. Måste fundera vidare på det där. *ler*