måndag 18 maj 2009

Jag blir så heligt förbannad!

Igår såg jag "Changeling", en film som rörde mig till tårar och upprörde ända in i själen! Filmen är baserad på en sann historia från tidigt 1900-tal om en kvinna vars 9-åriga son spårlöst försvinner. 5 månader efter försvinnandet meddelar polisen att de hittat sonen. Kvinnan ser och känner att det inte är sonen som de återbördat och insisterar på att fel har begåtts. Polisen menar bestämt att kvinnan tar fel och de försöker tysta hennes försök till upprättelse med övertalning och slutligen tvångsintagning på psykisk avdelning. Tack vare en pastor och en annan återfunnen pojke nystas så småningom hela den sanna historien upp. Kvinnan, och fler med henne, får upprättelse till slut, men tyvärr vet jag att liknande fall fortfarande existerar.
Det är ohyggligt att människor, för egen vinnings skull, låter bli att se sanningen. Helt enkelt ser bort och ignorerar det mest uppenbara. De inte bara kränker sina medmänniskor, de låter oförätter fortgå. Detta är något som sker dagligen över hela världen, mellan olika religioner och etniska ursprung, industrier likväl som i de politiska och lagliga rum. Jag vet att det till syvende och sist endast är min egen moral som kan stjälpa eller hjälpa, men jag blir så heligt förbannad på människor som anser att de är förmer än andra... Jag blir rasande på människor som är nonchalanta och som "vet-allt-bäst".

Inga kommentarer: