tisdag 26 maj 2009

Modiga tankar!

Jag har många gånger tänkt tanken att jag skulle vilja bo på annan ort. Leva i en liten småstad där det är nära till allt och alla och allt det där pittoreska. Eller tänk att flytta till en by i Frankrike och bo där några år. Eller till New York, ett helt annat storstadsliv. Eller varför inte Afrika eller liknande exotiskt ställe. Ingenting är omöjligt, men jag tvekar lite med två barn varav en ska börja skolan till hösten. Jag har haft förmånen att få bo på andra platser än min hemstad och de flesta av dem har varit utomlands. Det har varit en underbar erfarenhet att få vara del av något annat. Den erfarenheten skulle jag vilja ge till mina barn. Kanske behöver man inte flytta för att uppleva olika kulturer, men det ger lite mer att få ha en vardag på en annan plats. I sommar reser vi till Grekland i 3 veckor och förhoppningsvis kan vi visa barnen lite av den grekiska vardagen, den spännande historian, sol och bad och livet utan stress och press.

Min svärmor har börjat fundera på att flytta tillbaka till sin hemstad. Hon har bott i samma stad i ca 40 år, nämligen min mans hemstad. När nu pensionsåldern närmar sig så har tanken väckts att återvända till hemstaden och vännerna där. Det tycker jag är modigt! Jag hoppas att hon slår slag i saken och provar på. Det går ju alltid att flytta tillbaka om det inte blev som hon tänkt sig. Det gäller ju faktiskt för oss med! Vem vet var vi hamnar i världen - på lång eller kort tid?!

1 kommentar:

Fia sa...

Om vi hade haft gemensamma barn (som vi inte behövde lämna bort varannan vecka) så hade vi tveklöst bott utomlands under några år. go Bea go

Jag är så otroligt tacksam över mina utomlandsår som barn.