fredag 15 juli 2011

Sommar, sol och semesterläge

Semester är att sitta ute i natten med några levande ljus, myggspiral, en filt över benen, ett glas vin och vetskapen om att jag kan lägga mig när jag vill, att kunna ligga vaken om natten, nersjunken bland kuddar, med en god bok och höra på sommarregnet som sakta strilar ner.

Sommar är att ta ett nattdopp i spegelblankt hav, vattnets rogivande kluckande mot bryggan, grilla i dallrande hetta och dagarnas enkla slöhet, att stå i vattenkanten och gräva ner tårna i sanden, kisa med ögonen ut över vattnet, känna solens strålar träffa ansiktet, värmen som sprider sig likt mjuk honung genom hela kroppen, ända in till kärnan av mig, in i själen. Kroppen blir mjuk och avslappnad och tankarna lätta.

Inget är som sommar. Inget är som semester. Inget är som livet, kanske speciellt i semestertider.

1 kommentar:

Karin H sa...

Så rätt skrivet!

Jag ÄLSKAR detta, det grå inte att beskriva. Även om det inte är tokfint väder, så är det ju SOMMAR iaf.

Jag är ingen vintermänniska, hualigen.

Min högsta önskan är att kunna bo någonstans där det blir mörkt kl 19 varje kväll (istället för 01 på sommaren och 15 på vintern) och där temperaturen är 15 plus på vintern och max 32 på sommaren.

Hitta det stället och jag flyttar på dagen!

Nu när du är ledig måste vi försöka sammanstråla. Vi är hemma nästan hela tiden.

Kram kram