söndag 7 februari 2010

25 000 ord i minuten.

I gårdagens tidning fanns en artikel om snabbläsning. Det visar sig att snabbläsning visst finns och kan tränas upp, men att textförståelsen sjunker ju fortare du läser. Precis som för artikelförfattaren sprack illusionen om att kunna plöja massor av intressanta böcker med en rasande fart. Jag inbillar mig att jag läser ganska fort, men just nu ligger problemet i tiden mellan gångerna jag läser. De blir för långa. På kvällen hinner jag ofta inte läsa många rader innan boken faller ned på bröstet och jag andas tungt. På helgerna tillhör det ovanligheterna att jag tar mig tid att sitta i soffan och läsa. Men så händer det, och jag får på mig de där snabbläsande ögonen som plöjer sida efter sida och böckerna tar slut på löpande band. På sista tiden har jag åkt mycket bil till jobbet, men då jag igen ska börja ta bussen drömmer jag om att hinna läsa massor igen. Jag är helt enkelt tvungen att göra något konkret för att ta mig tid att uppslukas av alla dessa böcker som bara ligger och väntar. För läsa är en del i livet jag bara älskar!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Jeg leser på senga, har gjort det siden jeg lærte å lese. Har et vanskelig sovehjerte, og det blir 30-60 min. med lesing hver dag. Så aldri så vondt at det ikke er godt for noe! Også leser jeg i badekaret... Å sette seg i sofaen er sjeldent!

Beatrice sa...

Ja du Camilla, att läsa i sängen innan jag somnar är precis det jag hinner få till. Jag har bara så förbaskat svårt att gå och lägga mig tid så jag hinner läsa innan klockan slår sent. Jag somnar oftast mitt i den tredje meningen... =) Ja, förutom den där natten för inte så länge sen då jag INTE fick sova, så jag läste bok till halv 4 på morgonen. Alarmet stod på 6...