torsdag 25 mars 2010

Tänk vad tre kassettband kan väcka minnen...



Det är tidigt på morgonen och jag har 2 dagars utflykt till Aten via Delfi och Korintkanalen framför mig. Solen har knappt orkat upp över horisonten och många av mina gäster på bussen slumrar lite. I bussens högtalare ljuder behaglig grekisk musik och bussen gungar fram genom Greklands slättlandskap. Jag bjuder på grekiska sagor, dikt och historia blandat med nutidens liv och leverne. Då bussen når den högsta punkten för dagen har vi kommit fram till den mytomspunna platsen Delfi där tidens vingslag kittlar vår fantasi. Efter lunch under uråldriga plataner reser vi vidare mot civilisationens vagga, Aten. I detta vidsträckta pussel av hus och monument flanerar vi och beskådar. Mäktiga Akropolis tar emot oss tidigt nästa dag och visar upp sin arkitektur, historia och fantastiska belägenhet. Vid lunch lämnar vi motvilligt Aten bakom oss och beger oss mot Korintkanalen och ner över frodiga Peloponnesos för att sent på kvällen återvända till den slumrande lilla byn vi kom ifrån. Djupt berikade med intryck för livet.

Tänk vad tre kassettband kan väcka minnen. Djupt inne i skåpet hittade jag banden som gav mig dessa härliga minnen från sommaren 1997. Sommaren då jag arbetade som reseledare i den vackra grekiska pärla på greklands västkust vid namn Parga. Det var en sommar fylld med nya vänner, flygförseningar, nattliga äventyr och långväga utflykter. De tre kassettbanden användes flitigt, ibland till min chaufförs stora förtret då mina kassettband kanske inte var hans favoriter, men vad gör det... För mig var allt ljuv, grekisk musik.

Grekland i mitt hjärta!

2 kommentarer:

Camilla sa...

Jeg sier det igjen...jeg kom meg aldri på den turen, og vil gjerne oppleve disse stedene.
Har derfor følgende forslag- når gutta er litt større tar vi en ferie sammen i Parga med familiene, også stikker du og jeg av i en leiebil i et par dager. Jeg kjører- du spiller kasetter og guider! Sirtaki lyder i hodet mitt allerede. Orea!

God helg!

Beatrice sa...

Låter som en plan! :)