torsdag 11 november 2010

Det får finnas gränser!!

Jag och maken kommer hem efter en trevlig kväll på föreläsning och vad väntar oss väl där. Jo, den yngste sonens lekhjälm med ett meddelande på en post-it lapp från förskolan. Hjälmen håller nämligen inte måttet. Enligt föräldrarådet. För där har man bestämt att endast hjälmar med grönt spänne får användas av barnen när de åker stjärtlapp i en nästan obefintlig backe på förskolans område. Du kanske nu undrar vad det var för stenåldershjälm vi medtagit till förskolan? Jo, en helt vanlig Jofa lekhjälm, men utan det gröna utlösningspännet. Jag är verkligen ledsen, men det är inget fel på vår hjälm för ändamålet den ska användas och inget föräldraråd kan övertyga mig om motsatsen. Imorgon är det en förskola som kommer få höra ett och annat vill jag lova.

Det här är hjälmen och spännet.

4 kommentarer:

Fia sa...

Råkat ut för samma, men vi stod på oss och fick medhåll av många andra!

Anonym sa...

Tuller du med meg eller? Ha ha, unnskyld at jeg ler, men alvorlig talt!! Skal de komme med sånne råd? Det viktigste er at de har en hjelm som skyddar de når de aker, ikke hvilket merke eller spenne det har! Herregud! Stå på deg i morgen vettja! Kramis Lin

Karin H sa...

Du måste SKOJA!!!! Helt otroligt att ett föräldraråd ska sätta sådana regler. Vaddå grön rem, vem fasen bryr sig om färgen på remmen? Det är väl huvudet som ska skyddas, inte halsen?

Åh så irriterad jag blir.

Det är ju nästan så att jag skulle sy en rem i grönt som vi trär ovanpå det befintliga bara för att jäklas! :)

Heja Bea-triche!

Beatrice sa...

En hjälm utan det gröna spännet som löser ut vid olycka menar förskolan/föräldrarådet ökar olycksfallsrisken. För tänk om barnen springer från pulkbacken och börjar klättra i träd/klätterställningen med hjälmen på, fastnar och stryps. Det vill ju givetvis ingen förälder men jag tror inte att risken är överhängande i detta fall... Vår hjälms spänne är dessutom av den bättre sorten om man nu ska gradera.
Föräldrarådet kan inte bestämma att endast gröna spännen får användas, men de kan rekommendera. Förskolan kan sen fint påpeka att vissa spännen ökar olycksrisken, men det måste vara de enskilda föräldrarnas beslut. Om vi ska ha ett olycksfallstänk på sån här detaljnivå så kan vi ju inte släppa ut barnen på förskolegården alls, för klätterställningarna och gungorna är ju livsfarliga barnleksaker... Och klippa papper med sax går inte, limmet kan de få hjärnskador av om de råkar lukta, hopprep kan man strypa sig i, legobitar kan man gå på och bryta ett ben... Listan kan bli oändlig.
Jag säger som de äldre - på min tid var det aldrig någon som hade hjälm och det verkar ju ha gått bra ändå.